Mobile first, czyli mobilność przede wszystkim.

Mobile first czyli aktualne zmiany w wymaganiach wyszukiwarek, które ciągle postępują Jeżeli do tej pory nie miałeś jeszcze potrzeby dostosowania swojej strony internetowej do urządzeń mobilnych, może to być ostatni dzwonek na wdrożenie zmian, zanim Twoja witryna zniknie w otchłani internetu.

Jak poinformowano dwa dni temu na oficjalnym blogu Google Blog Google koncern Alphabet po półtora roku eksperymentów i testów rozpoczęło wdrażanie Mobile-first. Jak zauważa Google “wyszukiwania są obecnie „głównie mobilne”, a to powinno dać internautom większą szanse na znalezienie tego, czego szukają“.

Co oznacza ta zmiana Mobile first ?

Do czasu pojawienia się powyższej informacji, system do indeksowania oraz oceniania strony zazwyczaj używał wersji na komputery, co prawdopodobnie powodowało problemy z wyszukiwarkami mobilnymi, gdyż wersja deskopowa znacznie różni się od wersji mobilnej. Od momentu pojawienia się tej zmiany  indeksowanie na urządzeniach mobilnych będzie używać mobilnej wersji strony jako podstawowej do indeksowania i klasyfikowania. Google dostosowuje się do panujących tendencji użytkowania smartfonów. I ułatwia użytkownikowi wyszukiwanie dostosowanych do komfortowego przeglądania treści.

Czy  Mobile first ma to wpływ na zwykłego użytkownika?

Od teraz do ustalania pozycji w wynikach wyszukiwarki  będzie brana pod uwagę wersja przede wszystkim mobilna wersja strony, nawet gdy użytkownik będzie poszukiwał informacji na komputerze. Oczywiście Google nadal będzie brał pod uwagę content i bogactwo treści.

Firma jest przekonana, że witryny przeznaczone tylko na komputery stacjonarne nie znikną z indeksu, a w ich miejsce wejdą strony z wersją mobiliną, responsywne i z szerokimi treściami.

Google jednak zaznacza, że liczy się dla niego najlepsze dopasowanie do zapytania użytkownika. Dlatego twierdzi, że jeżeli strona będzie zawierała najlepiej dopasowany content do wyszukiwanej frazy będzie pokazywać również wersje deskopowe stron.

Przygotowanie wersji mobilnej strony to jednak nie wszystko. Google twierdzi, że podczas wyświetlania wyników wyszukiwań na smartfonach będzie oznaczało dodatkowo strony przyjazne dla urządzeń mobilnych, a także przyspieszone strony mobilne (AMP).

Warto dostosować się do zarządzeń Googla i ich zmian, w przeciwnym wypadku nasze pozycje się obniżą albo co gorsze może okazać się, że wypadliśmy z wyszukiwarki. Narażone są na to w szczególności strony o mało wartościowej treści, nieresponsywne, tylko z wersją deskopową.

Google poinformował także, że właściciele stron otrzymają powiadomienie w Google Search Console, gdy ich witryna zostanie włączona do nowego sposobu indeksowania.

Warto przy okazji wspomnieć, że to nie jedyna zmiana, która nas czeka. Google poinformowało, że począwszy od lipca 2018 r. strony, które będą miały zawartość spowalniającą ładowanie jej w urządzeniach. Mogą być gorzej potraktowane niezależnie czy jest to wersja dla użytkowników komputerów, czy dla urządzeń mobilnych.