Pozycjonowanie za efekt czy abonament?

Każda firma zgłaszająca się do agencji SEO ma dylemat co do formy rozliczenia się za podniesienie pozycji w internecie. Lepiej zdecydować się na abonament czy może pozycjonowanie za efekt ? W tym artykule przedstawię każdą ze stron oraz ich plusy i minusy.

Zacznijmy o tego co to oznacza. Pozycjonowanie za efekt polega na podpisaniu umowy z klientem, w której zobligowany jest do zapłaty kiedy dana fraza zajmie obiecaną pozycje w wyszukiwarce. Niestety na to nie ma złotej recepty i wszelkie gwarancje stają się zwykłym kłamstwem. Dlaczego ?

Z roku na rok wzrasta konkurencja na rynku, a procesy pozycjonowania są bardziej zawiłe i skomplikowane. Nie można przewidzieć jakie będą wyniki pozycjonowania. Nie możemy wymagać tego od agencji kiedy nawet pracownicy Googla nie wiedzą do końca jak działa ten algorytm. Cała wiedza tych ludzi opiera się na doświadczeniu, ilości wykonanych zleceń, realizacji projektów, próbach i testach. Nasze przyzwyczajenie do płacenia za efekt nie jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Jakkolwiek może się to wydawać kuszące i atrakcyjne dla zleceniodawcy tak rzeczywistość lubi bywać nieco inna. Mianowicie „za efekt” możemy zapłacić zamawiając tort urodzinowy a nie rozliczać się z agencjom.

Przy pozycjonowaniu liczy się czas

Można bardzo szybko sprawdzić aby fraza pięła się w górę stosując agresywne metody, które nie są do końca dobre. Używa się wtedy technik tak zwanych black hat seo najczęściej są to filtrowania ręczne, algorytmiczne oraz optymalizację strony. Niekiedy agencje posuwają się nawet do hakowania witryn w celu zamieszczania linków promowanych. Wszystko przedstawia się pięknie, ale pozycja osiągnięta w taki sposób nie jest stabilna. Wystarczy jakaś niewielka zmiana algorytmu czy aktualizacja i cała praca idzie na marne , a klient może być obciążony karą od Googla. Od czego agencja umyje ręce i jedyne co będzie mogła nam zaproponować to nowa domena, bo z poprzedniej zrobią już linkowy śmietnik. Płacisz za nową domenę i ten sam proces , który również będzie przeprowadzony bez zasad etycznych pozycjonowania.

Model rozliczenia za efekt nie jest dobry nawet dla samego pozycjonera, który w niektórych sytuacjach jest zmuszony do zainwestowania własnych środków i podjęcia ryzyka finansowego do czasu osiągnięcia danej pozycji.

Co zatem z pozycjonowaniem na abonament ? Polega to na ponoszeniu stałych kosztów miesięcznych przez określony czas. Taka opłata jest stała i niezależna od efektu. Dzięki raportom i statystykom klient ma pogląd na to jak zmienia się jego pozycja w internecie i tym samym wiemy za co płacimy. Dużą zaletą tej formy jest fakt ,że mamy całkowitą dowolność w wyborze słów. Agencja podejmuje pracę nad każdą trudną czy prostą frazą. Stały dopływ pieniędzy pozwala na racjonalne rozplanowanie strategii , co jest bardzo ważne przy efektywnym pozycjonowaniu wymagającym regularnie podejmowanych czynności.

Do niedawna pozycjonowanie za efekt było mniej lub bardziej możliwe i korzystne dla obu stron. Niestety obecnie jest już przeżytkiem. Nieustannie ulepszany algorytm Googla i coraz większą konkurencja sprawiła , że taki model rozliczeniowy niesie za sobą więcej wad niż zalet zarówno dla agencji jaki i klienta. Pozycjonowanie za abonament jest znacznie sprawiedliwsze i staję się najlepszą opcją na rynku gdyż daje nieograniczoną możliwość w wyborze fraz oraz dzieki raportom i audytom mam pogląd za co płacimy i czy chcemy to dalej robić.

Zanim damy się zaczarować magią pozycjonowania za efekt przemyślmy czy ma to sens i czy nie obudzimy się któregoś dnia z karą od Googla.