E-mail marketing – co to takiego?
E-mail marketing to nic innego jak wysyłanie wiadomości o treściach komercyjnych do grupy użytkowników poczty e-mail. Według tej definicji każdy e-mail przesłany do klienta może zostać uznany za e-mail marketing. W jaki więc sposób przedsiębiorca może rozpocząć świadome korzystanie z tej metody? Przede wszystkim musi on używać poczty elektronicznej, która umożliwia przekazywanie reklam, wniosków biznesowych, informacji o nowych usługach i produktach oraz próśb o wsparcie finansowe lub marketingowe. Nazwa e-mail marketing dotyczy przesyłania wiadomości elektronicznych, których zadaniem jest zachęcenie obecnych lub potencjalnych odbiorców do nawiązania relacji z usługodawcą, niezależnie od tego, czy jest on niezależnym przedsiębiorcą, czy też wielką korporacją.
Jakie korzyści daje e-mail marketing?
E-mail marketing jest wykorzystywany przede wszystkim jako środek do kreowania świadomości marki, dzięki czemu przedsiębiorca upewnia się, że nazwa oraz profil działalności firmy jest kojarzony przez coraz większą rzeszę odbiorców. Kolejną korzyścią jest pozyskiwanie zaufania konsumentów, dzięki któremu będą oni chętniej korzystać z usług oferowanych przez dane przedsiębiorstwo. W ten sposób można również pozyskać wielu lojalnych klientów, którzy dzięki systematycznym działaniom marketingowym będą zainteresowani korzystaniem z przygotowywanych dla nich ofert.
W kwietniu 2014 Madison Logic przygotował raport głoszący, że w ciągu zaledwie jednej godziny wysyłane są 122 miliardy maili – potwierdza to jedynie znaczną popularność tego sposobu komunikacji. Bez wątpienia ma to ogromny wpływ na skuteczność oraz rozwój e-mail marketingu.
Jakie wiadomości można uznać za e-mail marketing?
Pierwszą formą e-mail marketingu są wiadomości transakcyjne. Najczęściej opierają się one na już istniejącej relacji między klientem a przedsiębiorstwem. Aby wiadomość mogła zostać uznana za transakcyjną, musi spełniać następujące wymagania: mieć związek z przeprowadzanymi transakcjami komercyjnymi (potwierdzać je, umożliwiać albo pośredniczyć w nich) oraz być poparta wcześniejszą zgodą adresata na nawiązanie kontaktu mailowego.
Co znajduje się w wiadomości transakcyjnej?
Tego rodzaju wiadomości najczęściej dotyczą produktów wybranych podczas zakupów w sklepie internetowym, wiadomości resetującej hasło, potwierdzenia dokonania transakcji, statusu realizacji zamówienia, a także wszelkiego rodzaju innych komunikatów zawierających potwierdzenie lub pokwitowanie. Takie e-maile pomagają nie tylko zaangażować klientów, ale również przekazywać im -istotne, bieżące informacje.
Innym typem e-mail marketingu jest przesyłanie wiadomości bezpośrednich. Wiąże się to zazwyczaj z przekazywaniem treści promocyjnych, na przykład informacji na temat najnowszej oferty, rabatu czy udostępnienie katalogu zawierającego wyselekcjonowane produkty. Na ogół przedsiębiorstwa tworzą listę konsumentów, do których kierują wiadomości o ofercie i promocjach. Co ciekawe, istnieją nawet specjalne firmy, które oferują udostępnianie sporządzonych przez siebie list adresów e-mail.
Tradycyjna poczta a e-mail marketing – porównanie
E-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych taktyk marketingowych. Jedną z jego głównych zalet jest zwrot poniesionych kosztów, który jest możliwy dzięki monitorowaniu skuteczności podejmowanych działań. Ta metoda jest także znacznie tańsza oraz szybsza niż korzystanie z tradycyjnej poczty, której usługi generują o wiele większe koszty. Prowadzenie kampanii marketingowych za pośrednictwem poczty jest również bardziej czasochłonne – w tym celu należy zadbać o przygotowanie materiałów do druku oraz dostarczenia do adresatów (zakup znaczków pocztowych, opakowań, naklejek). E-mail marketing ułatwia również uzyskanie odpowiedzi od odbiorców, co stanowi jego ogromną zaletę.